Verder naar het zuidwesten. - Reisverslag uit Hokitika, Nieuw Zeeland van WenE Nieuwenkamp - WaarBenJij.nu Verder naar het zuidwesten. - Reisverslag uit Hokitika, Nieuw Zeeland van WenE Nieuwenkamp - WaarBenJij.nu

Verder naar het zuidwesten.

Door: Erik

Blijf op de hoogte en volg WenE

09 Februari 2014 | Nieuw Zeeland, Hokitika

Voordat we verder trokken naar het zuiden hebben we in de buurt van Nelson nog een paar exposities bekeken. In dit gebied met de meeste zonuren van NZ zijn relatief veel kunstenaars actief. Mooi om te zien hoe die moderne kunstenaars beïnvloed worden door de traditionele Maori vormen.
Als we in Nederland zuidwaarts trekken gaan we meestal naar het mooie warme weer. Dat is in NZ juist andersom (zoals zoveel hier andersom is, maar daarover een andere keer). In bijna alle reisgidsen staat dat het in Westport altijd regent. We hadden tot nu toe het prachtigste weer gehad, dus wat kon ons gebeuren. Maar hoe dichter we bij Westport kwamen hoe grijzer de lucht en hoe meer druppen op de voorruit. Goeie reisgidsen dus.
Onderweg nog een wandeling over NZ langste swingbridge gemaakt en terug aan een kabel hangend in een tuigje over de 'Buller gorge'. (Het voor ons gemaakte filmpje hebben we nog niet gezien)
Toen we 's morgens opstonden scheen de zon in Westport. Iedereen was ons dankbaar.
Verder naar het zuiden, langs een prachtige kustweg. Vooral de bijrijder kan er van genieten want als chauffeur moet je geen bocht missen. We zagen woeste golven die op dito rotsen slaan en enorm brede stranden waar geen mens te bekennen viel. We hebben er op de daarvoor bekende locaties naar zeehonden gezocht, de meeste hadden vermoedelijk een zwemwedstrijd. Maar op een heel andere plek vielen we er nagenoeg overheen. Leuk hoor van zo dicht bij!
Iedereen die het zuidereiland bezoekt moet de 'pancake' rotsen gezien hebben, dus wij ook. Inderdaad zeer indrukwekkend, zeker ook hoe de golven proberen die rotsen te verzwelgen. Als je dan denkt dat het druk is bij zo'n bezienswaardigheid, helemaal niet.
Momenteel staan we op een camping in Hokitika, bekend vanwege de jade (half edel)stenen die er worden gevonden en bewerkt. Natuurlijk hebben we zelf ook prachtige stenen gevonden, maar of het echte jade is of vermoedelijk serpentijnsteen? Alleen een kenner zal het weten......

• 09 Februari 2014 - 10:15

Jan En Heleen:

Wat een reisverslag.
    Wat komen jullie een boel mooie plekken tegen.
    Heerlijk om zo te mogen "mee-genieten".
    Xxxx

• 09 Februari 2014 - 10:57

Johnny En Dini:

Hallo lieve mensen zo ver weg....natuurlijk vinden ook wij het leuk om met jullie mee te mogen "reizen" op deze manier. Vooral erg leuk de manier waarop jullie alles beschrijven...veroorzaakt een big smile hier op onze gezichten...binnenzittend, met de regen door de harde wind tegen de ramen..

Veel liefs, blijf genieten!!!

Johnny en Dini

• 09 Februari 2014 - 13:14

Tonnie En Ria:

ook wij zitten datzelfde weer , het lijkt wel herfst.
    Wat fijn elke keer weer om te lezen wat jullie allemaal doen en ervaren.

liefs Tonnie en Ria

• 09 Februari 2014 - 19:13

Ria Van Den Hof:

Hallo daar zo ver weg....
    Heeft Erik misschien toch ook nog een andere roeping? Verslaggever?
    Geweldig deze verslagen.Wij genieten ervan.
    Zijn nog nooit in NZ geweest en zullen er ook niet komen. (Vliegen???)
    We krijgen wel een hele mooie indruk van het land zo.
    Heel veel plezier, Willemien ik ga morgen naar de fitness en doe daar verslag.
    Volgens mij hebben jullie beweging genoeg.

Liefs en groet Ria.

• 11 Februari 2014 - 19:58

Jan En Ineke:

Geweldig mooie omgeving, volgen jullie op de voet.
    Missen jullie ons nog niet, wij jullie wel

liefs van ons