Een kleurrijk land(schap). - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van WenE Nieuwenkamp - WaarBenJij.nu Een kleurrijk land(schap). - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van WenE Nieuwenkamp - WaarBenJij.nu

Een kleurrijk land(schap).

Door: Erik

Blijf op de hoogte en volg WenE

12 Februari 2014 | Nieuw Zeeland, Queenstown

Witte en zwarte stranden, blauwe meren, grijze wolken en dito gletsjers, goudmijnen, rode en gele bermen en witte zilverreigers.

Ja het is heus waar, dat hebben we hier allemaal binnen een dag te verwerken. Je kunt je dan voorstellen dat we ook wel eens een dag gewoon rust willen (een soort vakantie dus)!!
Maar na zo'n dag gaan we gewoon weer verder zuidwaarts. Wat de afgelopen dagen de meeste indruk heeft achtergelaten was de tocht over de FOX glacier. Onder leiding van een gids kwamen we na een uur bergopwaarts bij de machtige in de zon spiegelende gletsjer. Met aangepast schoeisel (waaronder ter plekke puntige stijgijzers werden gebonden) en voorzien van een prikstok mochten we na de nodige veiligheidsinstructies onze gids volgen. Gelukkig waren er op de steile stukken een soort treden uitgehakt waardoor we ons wat minder op 'glad ijs' bevonden. Spannend was ook dat we zo nu en dan van de nabije hellingen een hoop stenen naar beneden zagen komen. Maar nog meer vraagtekens hadden we bij de enorme dreunen die soms hoorden. Volgens de gids waren dat grote stukken ijs die binnenin de gletsjer in het er onderdoor lopende smeltwater vielen. Ze bleef er nogal kalm onder dus wij volgden haar voorbeeld maarrrrrr.
In het door ons onderweg bezochte meer, waar normaal een kolonie zilverreigers verblijven, stond er nog eentje de wacht te houden. Maar goed, thuis in Valburg telde ik er laatst 15 bij elkaar. Is 15 ook een kolonie??
Hoe verder we naar het zuiden trekken hoe onzekerder het weer wordt. Grijze wolken met regen worden tot nu toe ook weer snel vervangen door een stralende zon met prachtige wolkenpartijen. Voor de foto's van de blauwe meren en snel stromende rivieren is dat natuurlijk prachtig, dan kan iedereen wel ansichtkaarten maken!
Momenteel staan we in Queenstown, een naar NZ begrippen grote stad. Voor veel backpackers is dit 'the place to be'. Van hieruit zijn er erg veel spectaculaire 'adventures' te boeken. Wij doen het wat rustiger aan en gaan er onze boottocht door de Doubtful Sound boeken. Meer daarover een volgende keer.

• 12 Februari 2014 - 14:40

Ina:

Lieve reizigers,

Het lijkt me heerlijk om stranden, meren, wolken en zilverreigers te verwerken!
    In Noorwegen zei ik ook bij elke bocht: "Ooooh, wat mooi, oooohh, wat mooi!" Tot Dick zei: "Nou weet ik het wel..."
    Fijn dat jullie zóveel prachtige dingen zien en meemaken!
    Compliment voor je kleurrijke, creatieve taalgebruik!

Ina

• 12 Februari 2014 - 17:37

Ruud R:

Ziet er geweldig uit.
    Jullie gaan toch wel bungee jumpen in Queens Town neem ik aan. Je bent er nu.
    Groeten,
    Ruud

• 12 Februari 2014 - 19:14

Bernadette:

Hallo daar!
    Wat mooi en indrukwekkend! Ook wel echt een avontuur op zo'n gletsjer. Goed om ook af en toe even rust te hebben om het allemaal een beetje te laten bezinken lijkt mij zo. Geniet ervan

• 15 Februari 2014 - 19:38

Ine:

Wat is het eigenlijk saai in Valburg vergeleken met al dat moois.
    Geniet er nog lekker een poos van.
    Lieve groet, piet en ine